Friday, May 6, 2011

PANDUAN ASAS MENYEDIAKAN LAPORAN KAJIAN TINDAKAN (MENGIKUT FORMAT EPRD)


Bahagian
Proses/Penerangan
Contoh Penulisan
Halaman Kandungaan
Ø       Ditulis dalam satu muka surat





















Isi kandungan                                          Muka surat

Penghargaan   

Abstrak

1.0  Refleksi P & P yang lalu                                  1   
2.0  Isu Keperihatinan
3.0  Objektif Kajian
       3.1   Objektif Am
       3.2   Objektif Khusus
4.0  Kumpulan Sasaran
5.0  Pelaksanaan Kajian
       5.1   Tinjauan masalah
       5.2   Analisis Tinjauan Masalah
       5.3   Tindakan yang dijalankan
       5.4   Pelaksanaan Tindakan Dan Pemerhatian
               5.4.1  Pelaksanaan Aktiviti 1
               5.4.2  Pelaksanaan Aktiviti 2
       5.5   Refleksi Kajian
6.0  Cadangan  Kajian Seterusnya

Bibliografi

Lampiran   
Penghargaan
Ø       Pihak yang terlibat dengan kajian tindakan terutamanya di peringkat sekolah


Abstrak

Ø       Hendaklah mengandungi :
1.       Tujuan
2.       Kumpulan sasaran
3.       Fokus kajian tindakan
4.       Tinjauan awal
5.       Perlaksanaan kajian
6.       Dapatan

Ø       Ditulis dalam satu perenggan dan satu muka surat dan single spacing.
Ø       Dicadangkan menggunakan Font 9/10 dan jenis tulisan Arial/Tahoma

Kajian ini dijalankan untuk menentukan dan mengatasi masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 4 semasa menyelesaikan persamaan serentak dalam dua anu (satu linear dan satu tak linear). Seramai 20 orang pelajar tingkatan 4 dan seorang guru terlibat dalam kajian ini. Perancangan tindakan difokuskan kepada penguasaan kemahiran penyusunan semula persamaan linear, permudahkan ungkapan algebra, penambahan dan penolakan pecahan algebra, pemfaktoran ungkapan kuadratik dan menyelesaikan persamaan kuadratik. Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui semakan kerja rumah murid, ujian bulanan, peperiksaan penggal dan ujian pra.  Hasil tinjauan menunjukkan murid tidak mahir dalam penyusunan semula persamaan linear, permudahkan ungkapan algebra, penambahan dan penolakan pecahan algebra, pemfaktoran ungkapan kuadratik dan menyelesaikan persamaan kuadratik. Lima sesi pengajaran dan pembelajaran (40-60 minit setiap sesi) telah dijalankan dalam tempoh 8 minggu iaitu pelajar belajar kemahiran yang tersebut di atas melalui model konkrit dan modul latihan berpandu secara kumpulan.  Keputusan ujian pos telah menunjukkan peningkatan prestasi pelajar.  Pelajar lebih berminat belajar kemahiran seperti pengembangan ungkapan algebra dan pemfaktoran dengan menggunakan model konkrit. Modul latihan berpandu telah membantu pelajar untuk mengatasi masalah mereka.  Pengajaran dan pembelajaran kemahiran asas untuk menyelesaikan masalah persamaan serentak dalam dua anu (satu linear dan satu tak linear) perlu diperkukuh pada peringkat sekolah menengah rendah.  Penggunaan model konkrit boleh membantu pelajar memahami konsep matematik ini.

1.  Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Lalu


Seperti di dalam kertas cadangan
Spt. dalam m.s 51 & 52

Seperti di dalam kertas cadangan

2. Isu /Keperihatinan /Masalah Kajian


Seperti di dalam kertas cadangan


Seperti di dalam kertas cadangan

3.  Objektif Kajian

a.       Objektif Am
                      b Objektif Khusus

Seperti di dalam kertas cadangan


Seperti di dalam kertas cadangan

4.   Kumpulan Sasaran


Seperti di dalam kertas cadangan


Seperti di dalam kertas cadangan

5.   Pelaksanaan Kajian

5.1   Tinjauan Masalah







5.2 Analisis Tinjauan Masalah





5.3 Tindakan Yang   Dijalankan




Ø       Huraikan secara terperinci cara-cara anda mengumpul maklumat.  Maklumat mungkin telah diperoleh melalui pemerhatian dalam bilik darjah semasa murid/pelajar memberi respons kepada soalan-soalan anda, pemeriksaan buku latihan, sesi temu bual, melalui soal selidik atau ujian pra dan lain-lain

Ø       Semua data yang terkumpul dimasukkan dalam jadual mengikut tajuk-tajuk yang ditetapkan tetapi bukan semua maklumat dapat diguna pakai dalam kajian.

Ø       Tuliskan semua aktiviti, bahan-bahan dan cara anda membuat pemerhatian untuk menguji keberkesanan tindakan/aktiviti yang anda telah jalankan ke arah meningkatkan kemahiran pelajar bagi menangani masalah yang anda sedang kaji.

5.3.1       Aktiviti-aktiviti yang dijalankan    
Sebanyak empat aktiviti telah dirancang untuk membantu meningkatkan kemahiran mencongak fakta asas darab dalam kalangan murid-murid kumpulan sasaran saya. Aktiviti-aktiviti tersebut ialah:
 AKTIVITI 1 ( Permainan Domino Fakta Asas Darab )
1)       Aktiviti ini merupakan aktiviti berkumpulan yang melibatkan pendekatan dua dalam satu iaitu belajar dan bermain dalam satu masa.
2)       Permainan ini dilaksanakan mengikut konsep permainan domino tetapi dalam permainan ini padanan adalah kepada soalan fakta asas darab dengan hasil darabnya atau sebaliknya.
3)       Selepas menjalankan aktiviti ini, murid-murid diberi aktiviti berbentuk individu.

AKTIVITI 2  ( Ujian Cepat Kira Fakta Asas Darab - 5 minit )
1)       Aktiviti ini merupakan aktiviti bertulis. Murid-murid diberi satu set soalan yang mengandungi 60 soalan.
2)       Soalan Cepat Kira Fakta Asas Darab ini diuji sehingga 9 x 9.
3)       Murid-murid dikehendaki menjawab soalan tersebut dalam masa 5 minit.
4)       Tempoh masa mereka habis menjawab direkodkan.

AKTIVITI 3 ( Ujian Cepat Kira Fakta Asas Darab - 4 minit )
1)       Aktiviti ini sama seperti aktiviti 2. Set soalan yang diberi kepada murid-murid
2)       Murid-murid dikehendaki menjawab semua soalan dalam masa 4 minit.
3)       Tempoh masa mereka habis menjawab direkodkan.

AKTIVITI 4 ( Ujian Cepat Kira Fakta Asas Darab - 3 minit )
1)       Aktiviti ini sama seperti aktiviti 2 dan 3.
2)       Soalan-soalan yang sama diberikan kepada murid-murid.
3)       Murid-murid dikehendaki menjawab semua soalan tersebut dalam masa 3 minit.
4)       Tempoh masa mereka habis menjawab direkodkan.


o         Pelaksanaan Tindakan dan Pemerhatian/  Penilaian


Pelaksanaan
           Aktiviti 1










Pelaksanaan
           Aktiviti 2














5.5  Refleksi Kajian
Ø       Huraikan cara pelaksanaannya




i.  Pemerhatian
Ø       Sediakan jadual pemerhatian dan/atau huraikan apa-apa yang dapat dilihat dari segi perubahan sikap dan repons pelajar terhadap aktiviti 1, dan perkara-perkara lain yang mungkin anda jangkakan.

ii.  Refleksi
Ø       Huraikan apa-apa yang difikirkan guru  dari segi keberkesanan aktiviti 1 atau kegagalan aktiviti dan sebab-sebab keadaan ini terjadi

i.  Pemerhatian

a) Anda boleh membuat jadual pemerhatian dan/atau huraikan apa-apa yang dapat dilihat dari segi perubahan sikap (respons) pelajar terhadap aktiviti 2, respons guru dan perkara-perkara lain yang mungkin anda jangkakan.

ii.  Refleksi

b) Huraikan apa-apa yang difikirkan guru  dari segi keberkesanan aktiviti atau kegagalan aktiviti 2 dan sebab-sebab ini terjadi

c) Huraian dalam bahagian ini bergantung kepada jumlah aktiviti yang telah dijalankan

i.  Refleksi Kajian Terhadap Pelajar
a ) Huraikan keberkesanan tindakan anda dengan menggunakan data/maklumat yang telah anda kumpulkan (seperti ujian pasca atau ujian-ujian lain)
b) Terangkan perubahan tingkah laku pelajar melalui pemerhatian.
c) Terangkan perubahan emosi pelajar yang telah dikumpul melalui temu bual & soal selidik (sekiranya ada)

ii.  Refleksi Kajian Terhadap Guru
1.0                Huraikan perasaan guru terhadap keberkesanan kajian yang telah dijalankan.

iii.  Refleksi Tentang Proses P & P Yang Telah
      Dijalankan Secara Keseluruhan
2.0                Tuliskan rumusan anda.
3.0                Seperti yang terdapat di dalam kertas cadangan tetapi cara penulisan diubah dengan menggunakan ayat pelaporan.
Langkah-langkah hendaklah diterangkan secara terperinci
6.  Cadangan Kajian  Seterusnya
Ditulis dalam bentuk perenggan
i.                     Cadangkan isu seterusnya yang anda akan kaji.
Kajian tindakan seterusnya yang akan saya jalankan ialah berkaitan dengan isu ………

Atau :

Oleh sebab kajian yang telah saya jalankan tidak berjaya, maka saya akan menggunakan tindakan / aktiviti-aktiviti lain untuk menangani isu ini.
Bibliografi
Ø       Bahan rujukan yang anda gunakan hendaklah dicatatkan pada ruangan ini.
Ø       Menyusun senarai bahan rujukan mengikut abjad.
Brown, T. (1987) Language Interaction Patterns in Lessons Featuring Mathematical Investigations. PhD thesis, University of Southampton

Dunn, T. (1997) Michel Foucault and the Politics of Freedom. Thousand Oaks, CA: Sage

Lampiran
i.                     Soal selidik atau bahan-bahan sokongan yang digunakan dimasukkan di dalam ruangan ini.

No comments:

Post a Comment